Koně v jezdeckých klubech a školách

Ahojky, vítám vás u nového článku. Dneska bych tu s vámi chtěla probrat mou myšlenku a názor na školní koně.


Hned na úvod bych chtěla říci, že věci o kterých budu psát se nedějí všude a jsou stáje, kde je vše v pořádku, proto prosím po přečtení hned neházejte všechny stáje do jednoho pytle. Budeme se tedy bavit o klubech a jezdeckých školách, kde se učí začátečníci a lehce pokročilý jezdci, dejme tomu do složení ZZVJ (pro představu).


Hodně často na sociálních sítích vidím fotky nebo videa buď přímo od začínajících jezdců nebo jezdeckých klubů, které se chtějí "pochlubit" jak to jejich svěřencům jde. Občas je to opravdu radost vidět, jak daný jezdec dělá pokroky, ale co mě hrozně irituje je "chování" ke koni. Ne že by se koníci měli nějak špatně, to ne, ale občas mě zaráží kolikrát jde koník týdně nebo dokonce denně pod sedlo.


Všichni víme, že úplný začátečníci moc práce s koníkem neudělají, takže pokud koník udělá pár koleček v klusu na lonži, možná jedno/dvě ve cvalu tak si myslím, že nevadí když půjde dvakrát. Ale upřímně, aby koník chodil každý den skákat, tak to pardon s tím opravdu nesouhlasím. Největší problémem jezdeckých škol je nedostatek školních koní a moc zájemců o ježdění, proto nezbývá nic jiného než vzít koníka víckrát.


Další docela šílená věc co vídám je uždění. Koho proboha napadne dát začátečníkovi do ruky sněhuláka? Bohužel i to hodně často vídávám… Jezdecké kluby se ovšem obhajují tím, že koník jemnější udidlo mít nemůže, protože je pak nezvladatelný, co tedy takový kůň dělá pod začátečníkem? Nejlepší ovšem je, když k poměrně ostrému uždění ještě koně nesmyslně sešněrují různými "pomůckami", aby se koník nemohl pomalu ani hnout. Mě to osobně přijde docela jako prasárna. Né, že bych byla proti vyvazování to ne, pokud je koník na nějakých lehkých vyvazovacích otěžích proto, aby začátečník moc koníka nerušil v hubě tak to je podle mě v pořádku, sama jsem tak začínala.


Občas mě dost mrzí co vídám a nepřijde mi to vůči koním vůbec fér. Myslím si, že někteří provozovatelé jezdeckých škol a klubů by se měli jednou přiklonit k dobru koní. Naštěstí všechny stáje takové nejsou, proto prosím jak už jsem psala neházejte je do jednoho pytle. A pokud právě vy uvažujete nad začátkem své jezdecké kariéry, prosím projděte si více stáji, ptejte se jak to tam chodí, poptejte se známých nebo na sociálních sítích a "nehupsněte" hned do první, která se naskytne. 


A jaký máte na tohle názor vy? Určitě mi napište do komentářů, co si o tom myslíte a můžeme si o tom popovídat.


Tak jo, mějte se krásně a uvidíme se u dalšího příspěvku. 

Pá, Nikuž

Komentáře

  1. Já chodím do jezdeckého klubu. Všechny koně se jezdí na obyčejném 2x lomeném stihle. Ano, koně chodí někdy i například na 2 hodiny po sobě (například skokovka a pak jízdárenská práce - nikdy ale nejdou 2 skokovky po sobě) + dostávají minimálně 1 týdne volno - nejezdí vůbec (ani lonž). Jednou za čas dostanou i například týden volna, pak zase víc pracujou atd. Koně se tady „nešněruje“ nedává se jím průvlečky ani nic takového. A informace pro ty, kteří mají něco proti np. proti kombinovaným nánosníkum nebo mexickým nánosníkun - všechny koně mají klasický anglicky nánosník.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsou i dobré stáje :)
      V typu nánosníku nevidim problém, každému koníkovi vyhovuje něco jiného :)

      Vymazat
    2. Právě... Jenže někteří to prostě nedokážou pochopit

      Vymazat
  2. Já chodím na ranch kde se jezdí western a jsem tam moc spokojená jezdíme na parellce, ale nejsem zastáncem toho názoru, že "udidlo týrá koně".Naše trenérka je na nás opravdu hodně trpělivá a dříve než si na koně vůbec sedneme tak se vždy naučíme kus práce ze země na koních, kteří jsou zde ustájení se jezdí max 3 až 4 za týden.Také nás učí jak se s parelliho ohlávkou pracuje, že to není jako na uzdečce, že je k tomu potřeba trochu souznění a citu. Tohle je moje 1. stáj a za nic na světě ji nehodlám měnit. Jinak článek máš moc hezky napsaný��

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě ji neměň, podle toho co píšeš je to úžasná stáj. :)

      Vymazat

Okomentovat